13 februarie 2007

Solomon's

Am remarcat de curând un o nouă identitate, pe cea a Solomon's. Solomon's e o firmă de imobiliare specializată pe segmentul de business (în Iaşi: clădirea unde e Amazon, fosta "Gelsor", un centru de afaceri în Păcurari...).

În primul rând m-a surprins în mod plăcut numele. M-a dus imediat cu gândul la Regele Solomon. Solomon, fiul lui David, conducător al Regatului lui Israel, întemeietor al Primului Templu al lui Dumnezeu, cunoscut pentru înţelepciunea sa (vezi Judecata lui Solomon).
Am discutat cu deţinătorul Solomon's şi mi-a spus că numele are drept principală rădăcină dorinţa de a aduce un elogiu muncii tatălui dumnealui, "Solomon F." Numele e plin de înţelesuri, de valori. Se exprimă în plus şi caracterul tradiţional evreiesc.

Simbolul e de asemenea încărcat de semnificaţii. Din prezentarea oficială observ că e creat din multe straturi: Litera "S", Templul lui Solomon, Coloana Solomonică, Clepsidra (stilizarea). În primul rând se vede ideea de clepsidră, ca o reprezentare a trecerii timpului. Fiind multe semnificaţii, evident, e foarte interpretabil.

Logotipul e mai puţin evidenţitat decât simbolul. Ar fi mers şi o abordare în care să se pună accentul pe nume, acesta să fie transformat în wordmark.

Per ansamblu o consider o identitate reuşită, care aduce companiei un plus prin povestea pe care o spune.
La credits intră Agency One. Mi se pare cea mai valoroasă identitate propusă de ei până acum. E curată, elegantă, potrivită pentru domeniul business.

16 comentarii:

  1. Imi place logo. Nu-mi place in schimb cartea de vizita. Prea multe zorzoane si contrast slab.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am sa mai fac o poza. Conturul logo-ului e perforat.

    RăspundețiȘtergere
  3. niceee ...
    o identitate care face cinste celor de la Agency One. desi cei mai vechi pe piata, pe partea de ID stateau extrem de slab. realizarea lor e binevenita. simbol OK si bine realizat, type ul este mai putin inspirat in schimb. cartea de vizita arata bine in realitate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Well,

    asta e un caz clasic de idee frumoasa nepusa in valoare de executia grafica.

    Numele

    Numele este minunat, la toate capitolele tehnice ia punctaj mare. Este distinct, usor pronuntabil, aduce cu sine asocieri pozitive, poate fi translat usor dintr-un spatiu lingvistic in altul.

    Ma bucura ideea ca in sfarsit, vad un start up in provincie cu un decision maker dispus sa treaca in materie de naming dincolo de bariera descriptivului. Intr-un peisaj de Procase, Terre imobiliare si alte combinatii de descriptori (sa nu uit sa ii amintesc pe cei de la "Stil Imobil":), numele propriu nu adauga numai caracter distinct, ci si distinctie.

    Dincolo de asta mai trebuie apreciat feelingul de afacere de familie, de reputatie pentru care acest nume garanteaza. Cand iti pui numele la bataie, ii comunici clientului ca vei avea grija de el, ca vei avea o relatie personala si ca vrei sa cresti acea reputatie.

    Ideea de a adauga acel 'S in final este buna, adauga intr-adevar distinctie, sobrietate si un sentiment de valoare. Aproape ca ii rostesti numele in soapta, sa nu ii deranjezi pe ceilaltzi licitatori :).

    La capitolul asocieri, cele mai importante sunt evident cele derivate din relatia cu regele Solomon, ale carui atribute erau intelepciunea, discernamantul si calitatea sa de bun administrator si constructor.

    Pe un al doilea palier, sunt asocierile cu traditia si mostenirea evreiasca. Evreii sunt niste oameni rezistenti si incapatzanati, buni negociatori, dispusi si dornici sa cladeasca. Sunt un popor care s-a construit pe sine ca stat, plecand de la 0. Exact genul de oameni pe care mi i-as dori de partea mea atunci cand as incerca sa fac acelasi lucru: sa imi caut locul, sa imi construiesc un camin.

    Pe un al treilea palier exista asociera cu "solomonarii", vrajitorii din mitologia romaneasca.

    O alta calitate a numelui este capacitatea sa de a deveni sursa de identitate verbala. Plecand de aici pot fi dezvoltate foarte usor un slogan, tag line-uri complementare sau derivate, pot fi accentuate mesaje sau sensuri asociate numelui.

    Cu cat stau si ma gandesc mai mult la numele asta, cu atat mi se pare mai bun. In mod evident, va fi principala sursa de brand equity, rolul logo-ului fiind unul secundar, de sustinere.

    Cred ca o sa transform comentariul asta intr-un review la mine pe blog :) revin intr-un comentariu nou cu cate ceva despre simbol

    RăspundețiȘtergere
  5. Excelent comentariu, Corin.
    Numele are o valoare extraodinara. E fabulos. Decizia de a da numele dupa tata, ca un elogiu, m-a surprins mai mult decat placut. Frumos.

    Intre atatea nume reci, depersonalizate, Solomon's e chiar binevenit.

    RăspundețiȘtergere
  6. Unde anume se incadreaza " 'S "-ul in toata povestea cu Solomon, solomonarii romanesti, traditia evreiasca si alte asemenea ?

    RăspundețiȘtergere
  7. Logo

    Reprezentarea grafica a numelui (logotipul) este de buna calitate, atat cat intelege ochiul meu de neprofesionist. Principala problema o reprezentau aici serifele: prea evidente, ar fi vorbit prea mult despre un alt spatiu cultural - latinitatea, despre o Roma cu care de altfel evreii s-au razboit intens (a se vedea Flavius Josephus, Istoria razboaielor iudeilor impotriva romanilor). Fara serife, ar fi fost prea modern, si ar fi sters din atributele numelui(traditie). In forma lor actuala, denota discret eleganta, dar si traditie cu un usor parfum oriental (curbe domoale, serife care in context imi amintesc de muguri de palmier), care imbratiseaza modernitatea.

    Simbolul e din punctul meu de vedere cea mai slab realizata parte a logo-ului. Pe o scala a valorii de la 1 la 10 i-as da un 6, pentru ca ma simt dezamagit in asteptari. Dupa un nume bun, cu o reprezentare grafica buna, vine un simbol care in mod evident is missing the point.

    Inainte de toate, trebuie spus ca in forma sa actuala, e un caz clasic de simbol care incearca sa spuna prea multe reusind sa nu spuna suficient din nimic. Un S, O clepsidra, Planul Templului, simbolul nu reuseste sa fie eficient in a comunica toate aceste elemente.

    Modelarea a plecat, din cate am citit, de la doua premize corecte:

    1. La un prim palier simbolic, elementul ar trebui sa comunice un S stilizat, care sa puna vizual in valoare S-ul de la inceputul si finalul numelui. E ok, sustii vizual calitatea fonetica a numelui.

    2. In relatia nume-simbol, rolul acestuia din urma ar fi trebuit sa fie acela de a sustine asocierile generate de nume: caracterul de constructor al lui Solomon, the jewish heritage si ideea de traditie, de continuitate. Si asta nu doar pentru ca asa e bine, ca totusi un start up sa sugereze vizual ideea de established (fara a minti, atentie!), ci si pentru ca in cazul nostru e vorba de o afacere de familie, care poarta numele tatalui.

    Solutzia grafica pleaca de la the obvious choise, povestea cu templul, care are cateva mari deficientze:

    1. Desi templul este asociat cu Solomon, planul lui arhitectonic nu e in mod necesar asociat cu templul de necunoscatori. Cati dintre voi, uitandu-va la reprezentarea sa grafica, l-ati recunoaste ca fiind planul Templului? Eu unul, desi sunt destul de cunoscator al istoriei si traditiilor evreiesti, nu am facut-o.

    2. Modul in care a evoluat simbolul din planul templului este profund fortat. Distorsionand-ul in acest fel poti obtine orice, chiar si o veveritza mancand inghetzata, sau o cobra privindu-se in apa.

    3. Sugestia de S este subminata de nevoia de a modela simbolul in forma de clepsidra. Mai mult, aceasta "taie" simbolul pe verticala, eliminand si sugestia de continuitate, de traditie care vine spre prezent, de evolutie, de schimb de generatii.

    O solutie mult mai buna care ar fi rezolvat aceste deficientze ar fi fost folosirea coloanei solomonice, al carei element de design este usor recognoscibil, elegant si mult mai usor modelabil in S fara a-l deforma dincolo de recognoscibil.

    Alte doua avantaje ar fi fost:

    1. senzatia de evolutie continua si de dinamism data de acest element, care e unul deschis.

    2. relatzia cu un spatiu conceptual si estetic romanesc care accepta coloana ca element de design (vezi coloana infinitului, portile maramuresene, elementele de decor din stilul brancovenesc, care folosesc acelasi principiu ca si coloana solomonica).

    Trecand la capitolul alte probleme ale simbolului, sa incepem cu:

    1. Sugestia de clepsidra, al carei rost ma depaseste in acest context. Clepsidra este o forma de numaratoare inversa, sugereaza faptul ca nimic nu dureaza, presiunea timpului. It is an easy shifting device, chestie care nu doresti sa se intample cu asociatii tai. Singura potentiala asociere pozitiva este aceea de "lucram contracronometru pentru tine, suntem expeditivi", dar ea e ingropata intr-un morman de asocieri negative care o fac indezirabila. In plus, se opune acelei traditii si continuitati de care discutam anterior.

    2. De ce acest mod de a trata grafic mijlocul simbolului? E evident ca incalca principiul "Less is more", deci ar trebui sa existe un motiv in spatele sau.

    Initial, am gasit doua scuze:

    Primo, vorbeste vizual despre Judecata lui Solomon,(povestea cu impartirea copilului, cea mai usor asociabila cu numele sau de catre romani).

    Desi usor asociabila acestuia, Judecata lui Solomon e insa o poveste usor sinistra despre cum sa imparti lucruri, care pune compania in postura nedezirabila a unui judecator (o postura de forta, un no goer in materie de vanzari).

    Secundo, vorbeste despre relatzia client ofertant, care se vrea armonioasa. Partea proasta e ca vizual, numai armonios nu se vede. Practic cererea si oferta nu se prea intalnesc, se ocolesc.

    Ambele sugestii au probleme evidente, care imi spun mine ca ar fi trebuit optat pentru un tratament grafic mai simplu al zonei mediane.

    Less is still more, my friends.

    Culoarea este un alt punct slab al logoului, ar fi trebuit aleasa cu mai multa grija. If you ask me, gri-ul este fad, si in romaneste, si in englezeste.

    Cam atat cu analiza, pe astazi.

    RăspundețiȘtergere
  8. Iulian, S-ul sustine fonetic numele, cred ca ti-am raspuns.

    Solomonarii sunt o asociere cumva colaterala, dar care aduce o nuanta de romanesc in context. Cuplata cu optiunea mea de simbol, ar fi fost chiar accentuata aceasta nuanta.

    Dincolo de asta, mi-ar place sa cred ca ala care ma ajuta e "vrajitor" in domeniul lui.

    RăspundețiȘtergere
  9. "Mai mult, aceasta "taie" simbolul pe verticala, eliminand si sugestia de continuitate, de traditie care vine spre prezent, de evolutie, de schimb de generatii."

    Aici nu sunt de acord. Chiar daca simbolul este alcatuit practic din forme ele formeaza impreuna continuitate. Nu trebuie sa fie lipite neaparat pt a sugera ideea.

    RăspundețiȘtergere
  10. Paul, simbolul nu e taiat numai la jumatate, ci si jos si sus, la capete.

    Nevoia de a sugera clepsidra a dus la taierea dreapta, pe orizontala, a unei suprafete curbe.

    Pe de alta parte, slava domnului, nu trebuie sa fim in mod necesar de acord :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Taiate sus si jos cele 2 forme se interconecteaza foarte frumos. In timp ce ele reprezinta pozitivul, pe negativ se creaza o coloana care le tine la un loc. Nu imi place nici mie culoarea gri pt ca e seaca si nu exprima nimic dar executia grafica mi se pare buna.

    RăspundețiȘtergere
  12. Tot vorbea lumea de frumusetea simbolului si de iscusinta cu care a fost facut... eu zic ca stilizarea aceea e urata si dezechilibrata.

    Tehnica stilizarii (prin linie, in cazul de fata) spune clar ca pentru a obtine o stilizare aspectuoasa, echilibrata, nu ai voie sa ai diferente foarte mari de grosimi de linie.

    Clepsidra-coloana-monumentul-S-ul din discutie prezinta doua zone cu linie foarte groasa - baza si capatul superior, zone care se bat cap in cap cu subtirimea din mijlocul simbolului.

    Si inca o criticutza pe final: numai mie mi se pare ca S-ul acela are colti amenintzatori la capete ?

    RăspundețiȘtergere
  13. Dupa cum spuneam, o vipera care se uita in lac :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Pe hirtie, solutia e buna, abordarea lasa nitel de dorit.

    RăspundețiȘtergere
  15. PARCA E O CARTEA DE VIZITA A UNUI AUTOPSIER.

    RăspundețiȘtergere