22 noiembrie 2007

branzas 13

Branzas a împlinit 13 ani (La mulţi ani!)

10 comentarii:

  1. Se aude tot mai greu de ei.
    Defapt nu cred ca am auzit vreodata de ei.
    Poate doar din auzite din cand in cand. E cea mai inchisa agentie de pe la noi.

    RăspundețiȘtergere
  2. @dragos

    Prietene, te contrazici singur. Daca bei Ursus, ar fi trebuit sa stii de ei (macar asa din interes specific si cultura generala)
    Ca sa nu mai zic ca tocmai de aia sunt f mari. Au treburi mai importante de facut (ex. consultanta si proiecte serioasa) decat sa si dea cu parerea prin ziare si bloguri doar de dragul de a fi in centrul atentiei.

    P.S. Orice "inchis" nu are grad de comparatie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Adela draga, fara sa incep o incaierare aici, ce draguta esti cand te infurii :)

    Dar cati consumatori de Ursus stiu ca packagingul berii lor preferate e facut de Branzas?
    Tu stii cine face etichetele pentru Carlsberg, Heineken sau Peroni?

    Pe cati consumatori ii intereseaza cine face ambalajele pentru produsele pe care le cumpara si consuma? Crezi ca daca afla ca o mare agentie face ambalajul privesc altfel produsul? Cumpara mai mult?

    Ma indoiesc...

    Bine, exceptiile sunt oamenii din "industrie", dar ai fi uimita sa vezi cati se stiu pe cati in advertising sau branding pe la noi.

    Pe de alta parte, cu alte proiecte ei au mai iesit la rampa? Pentru o consultanta de branding e chiar necesar sa anunte ce proiecte mai fac si noutati. Poate de aceea sunt si foarte putin cunoscuti, desi nu poti zice ca tac si fac ca nu prea e nici asa.
    Site-ul lor e acelasi de ani de zile, blogul lui Branzas era mort inainte sa inceapa, in interviurile pe care le da spune lucruri deja cunoscute si acceptate de multi.
    Sa-si faca departament de PR ca la promovare sunt slabi si poate din cauza asta nu ii cauta mai nimeni, sau au numai proiecte minimale.

    Aici un bun exemplu, poate prea bun, este Brandient, care si-au facut reclama cu orice proiect, seminar, premiu, etc. in ultimii ani. Uneori doar pentru expunere, alteori pe motive serioase.

    Redesignul la Ursus a venit ca o cerinta urgenta pe piata, nu ca au avut ei o idee super sa se apuce sa refaca eticheta. Cu aceasta ocazie chiar il intreb pe Branzas daca am dreptate ca a venit clientul cu cerinta asta si nu s-au dus ei sa propuna din start.
    Berea nu e mai buna odata cu schimbarea etichetei...

    Ca idee generala, nu am nimic cu oamenii, dar 13 ani in piata fara rezultate remarcabile mi se pare timp pierdut.
    Acum si agentii mici locale ii cam bat, desi poate nu ca lista de clienti, dar cu siguranta la idei, calitate, rezultate chiar.

    La multi ani pentru 13 ani si mult succes in continuare!

    Sa speram ca nu e an cu ghinion pentru ei...

    Numai bine,
    Dragos

    p.s. "E cea mai inchisa agentie de pe la noi" era si ideea, nu?

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu sunt deloc carcotas dar nu pot sa nu ii dau dreptate lui Dragos.

    Ultimul comunicat de presa legat de Branzas pe care l-am citit a fost cel legat de lansarea "brandului" Galbenel (un carton cu oua). Cam penibil pt o companie cu o experienta de peste 10 ani, parerea mea. Companie care mereu cand apare undeva in presa povesteste despre acelasi Ursus.

    Si a propos de firme care nu isi fac PR, Chrysopeea din Cluj sunt o alta firma de design/identitate si ceva advertising uneori, care au "desenat" multe ape minerale de la noi (Perla Hg, Tusnad), au facut Ambient, Baumix, RDS RCS si alte chestii destul de faine si mai notabile as zice eu decat cele facute de Branzas (da, e drept, Ursus e bere, o beau multi, dar asta nu inseamna ca e mai laudabil designul doar din cauza raspandirii sale). Prefer abordarea "no-profile" a domnului Chiorean de la Chrysopeea decat cea "low-profile with wtf outbreakes from time to time" a domnului Branzas.

    Astept cu mai mare interes un site Chrysopeea decat un update la siteul Branzas.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dragos - valoarea unei agentii nu se masoara prin nivelul vizibilitatii publice.
    Adela - e frumos ca esti pasionala in sustinerea unor opinii, dar in cazul tau asta se confunda perfect cu o agresivitate nepotrivita.
    Iancu - ti-am mai vazut cateva post-uri pe niste bloguri de profil si iti spun sincer nu imi placi. Esti tinerel, membru in echipa concurentilor Branzas si fara nici o confirmare in spate. Din pacate, exact ca organizatia din care faci parte, emiti judecati de valoare fata de competitori fara nici o urma de fair-play si in momente inoportune.

    PS: mi-as dori sa intelegeti ca in Marea Britanie sau Danemarca design-ul conteaza atat de mult inclusiv prin faptul ca in fiecare dintre ele activeaza mii de agentii care se respecta si sustin reciproc.

    La multi ani Branzas.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sper sa nu fi fost inteles gresit, eu nu am incercat sa arunc cu pietre in Branzas, dar am incercat sa le dau un sut in fund poate mai degraba (cu siguranta cineva de acolo a urmarit aceasta discutie).

    Andrei, sigur, valoarea unei agentii nu o dau comunicatele de presa ci proiectele realizate, dar repet, Branzas nu mai e demult printre fruntase.
    Se poate observa asta de catre fiecare, nu trebuie sa fiu crezut pe cuvant.
    Aceeasi clienti "traditionali", lipsa de comunicare cu comunitatea din care face parte (iar atunci cand s-a comunicat, a fost prea generic poate), proiecte nu neaparat interesante, designul care totusi nu straluceste daca e sa ne legam si de capitolul asta si lista poate continua.

    Nu sunt afiliat cu nici o agentie de branding din Romania, nu favorizez pe nici una dintre cele mai cunoscute in mod special (ba mai degraba pana nu demult apreciam chiar foarte mult Branzas!) si cred ca sunt putin dezamagit de starea brandingului in Romania.
    S-a vorbit si se vorbeste foarte mult, se fac promisiuni interesante dar fara o finalitate, se iau inca premii pe lucrari vechi, cresterile preconizate anul trecut cam au intarziat sa apara si tot asa...
    Pai cand vad agentii de "cartier" din Vest cu lucrari peste tot ce se face in Romania la ora actuala pe domeniul asta, imi pun niste semne de intrebare.

    Si m-am gandit ca e un prilej bun de a incepe o discutie, aici la Mironescu pe blog (asteptam si parerea ta totusi ;)) unde multi se simt destul de bine, nu?

    Cred ca Branzas tace dar nici nu face, Brandient nu tace dar totusi face din cand in cand, Grapefruit a inceput sa taca si face si mai putin (cel putin asa cam pare...), iar tare din urma vine detinatorul "titlului" la incasari Brandtailors care a tacut si a facut si tot face.

    Poate cineva mai avizat ar trebui sa scrie un articol in Business Week, Capital, sau alte asemenea despre starea brandingului din Romania. Cum mai merge treaba anul asta?

    Toate cele bune,
    Dragos

    RăspundețiȘtergere
  7. @andreib
    da, sunt tanar, dar asta nu inseamna ca nu imi pot forma si exprima parerile personale, sau ca, din cauza varstei mele, nu ar fi mai putin valabile. Varsta nu a adus niciodata cu sine si inteleptirea automata.

    Daca spui ca imi stii cat de cat posturile atunci stii probabil ca parerile mele sunt cam aceleasi de ceva vreme buna, dinainte de a renunta la advertising in favoarea designului. De altfel din primavara evit sa intru in discutii de genul acesta tocmai pt ca nu mai pot pretinde ca sunt neimplicat direct.

    Problema cea mai mare pe care noi o avem e ca nu exista o piata de design romaneasca, ci doar lucrari bune care se fac din cand in cand de unii sau altii. Lucrul acesta duce la stagnare, care ne afecteaza pe toti. Eu vreau sa vad de la firmele competitoare lucrari care sa ma uimeasca si sa ma ambitioneze sa fac ceva mai tare. Ma uit la piata olandeza, britanica, unde unii ca noi ar fi doar cativa din o multime mare de alti designeri talentati, nu un numar restrans care se pot numara pe 2-3 maini maxim. Nivelul lor mediu este serios peste nivelul nostru maximal. Dar e de inteles, din moment ce ei traiesc cu designul prezent in cotidian de peste 100 de ani, spre deosebire de noi, care abia incepem (ca natiune) sa ii intuim avantajele.

    Sustinerea reciproca ar trebui sa insemne critica de ordin constructiv, competitie creativa, mandrie, rezultate vizibile, palpabile, nu doar comunicate de presa. De asta laudam pe cei de la Chrysopeea, comparandu-i cu Branzas. Tot de asta ma bucur sa vad cand imi cumpar paine, paste, pateu, lapte, carne, ca ambalajele romanesti (cele reale, de pe rafturi) au crescut in calitate, iar oamenii au inceput sa cumpere si in functie de aspect, nu doar de pret.

    Asta este parerea mea, incerc mereu sa fiu cinstit in aprecieri si nu cred ca nu am fost fair-play asa cum spui (sunt curios pe ce motive ai spus asta). Astept si ma bucur pt premiile luate, pt ca ne ridica nivelul tuturor. Incerc sa vad ce se face bine si ce nu, pt a invata. Si mai ales imi place mult sa discut despre proiecte, sa vad punctele de vedere, motivele, rationamentele din spatele proiectelor. Un logo sau un ambalaj nu inseamna mai nimic fara strategia de design/brand din spatele lui, indiferent de cat de bun este el in sine.

    Pana la urma nimeni nu face lucrari inatacabile, in conditii/briefuri impecabile, nici macar Pentagram sau Ollins.

    RăspundețiȘtergere
  8. Sunt incantat de discutie. Dragos, Iancu, Andrei sunt de acord cu fiecare din voi si cred ca ati punctat fiecare foarte bine. Chiar daca comentariile voastre par divergente, au acelasi miez care corespunde si cu parerea mea. Adica e nevoie de coeziune intre agentii/idependenti, de comunicare (imi place si mie sa discut despre proiecte, despre logica lor) caci doar asa putem creste domeniul, pe noi (nu am spus in mod special industrie), nu certandu-ne inutil si lasand orgoliile nejustificate sa domine.

    Vrem acelasi lucru - sa creasca valoarea si importanta domeniului.

    Mai consider ca agentiile care sunt considerate (sau se considera) de top au anumite responsabilitati, pe care ar trebui sa si le asume (Vrand nevrand apar si obligatiile). Ex:A great leader motivates – usually by example. "Capisci?"

    In cazul acesta s-a discutat mai mult despre Branzas (banuiesc ca au inteles ca sunt asteptari de la ei si vor face ceva in aceasta privinta) dar e valabil pentru toti.

    RăspundețiȘtergere
  9. "ma bucur sa vad...ca ... oamenii au inceput sa cumpere si in functie de aspect, nu doar de pret"

    Poate eu sunt picat din alta lume, dar mi-a parut un pic ciudata remarca si m-am gandit sa comentez...eu m-as bucura sa vad mai mult oameni care cumpara si in functie de calitate, nu numai de pret si aspect...

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna ziua tuturor si va multumesc pentru comentarii, in special d-lui Mironescu care a mentionat aniversarea noastra.
    Trebuie sa spun ca nu obisnuiesc sa comentez pe bloguri si chiar daca am initiat un blog personal l-am abandonat dupa cateva luni din motive de timp si fezabilitate practica. Scriu acum si aici datorita d-lui Mironescu care face un efort notabil pentru sustinerea industriei. De asemenea, oamenii care potential sunt interesati de serviciile noastre nu acceseaza si nu au timp de bloguri. Iar eu nu am timp sa fac educatie.
    Romania iti ofera subiecte nenumarate pe de o parte, pe alta parte nu, traim intr-un cenusiu din care din cand in cand mai razbate cate ceva.
    Cea mai interesanta idee pe care am desprins-o din comentarii este cea despre piata de branding si design din Romania. Radiografia ei precisa exista in mintea mea insa nu e locul si momentul "destainuirilor". Sper ca cineva sa faca o analiza reala si la rece a ceea ce se intampla, trecand peste obisnuitele fraze, cifre si citate. Ca orice produs si serviciu aceasta industrie este tributara felului si volumului cererii cat si gradului de sofisticare al pietei. Am mentionat anterior o culoare, este reprezentativa.
    Cateva clarificari, o parte din "poruncile" mele personale:
    1. Nu cred in abundenta comunicatelor de presa, prezentei la seminarii si in atitudini gen "guru".
    2. Am treaba destula sa raspund saptamanal la cereri de proiecte si sa rezolv situatii si intrebari ale clientilor mei decat sa fac PR si sa "fac frumos" la cocktailuri
    3. Cred in rezultatele palpabile din vanzari si ajutorul real pe care pot sa-l acord clientilor si deloc in spectacolul gratuit al luminilor si umbrelor.
    4. Companiile romanesti in acest moment sunt mult mai interesante decat numele mari si multinationalele
    5. Nu am avut, nu am, nu voi avea niciodata "placerea" sa ma apropii de vreo grupare politica sau de lobby pentru a castiga conturi notabile "de stat" sau bazate pe o relatie "mercantila", daca intelegeti ce spun
    6. Favorizez relatiile indelungate cu clientii deoarece brandurile si succesele se construiesc in timp, de aceea veti regasi in lista noastra de clienti multe nume care lucreaza de ani e zile cu noi
    7. N "cumpar" sub o forma sau alta bunavointa jurnalistilor pentru a obtine expunere, toate relatiile mele in aceasta zona sunt contruite pe onestitate si respect reciproc. Pejurnalistii care doresc sa scrie despre spectacolul brandingului si al designului ii dezamagesc profund vorbind despre cifre, realitate si gasirea modelului cel mai pragmatic de succes.
    8. Deignul si brandingul sunt unealte comerciale destinate crearii si sustinerii succesului comercial si nu o activitate in sine care sa atraga admiratie si sa provoace reactii pavloviene.
    9. Azimutul meu este inainte, de aceea parterii mei de discutii pot fi doar la fel ca mine.
    10. Stiu ce inseamna design si branding international si stiu ce inseamna in Romania, tot ceea ce incerc sa fac zilnic fiind asociat scopului de a ridica nivelul si la noi, in beneficiul companiei pe care o conduc si a clientilor nostri.
    Multumesc inca o data pentru interes si comentarii iar d-lui Mironesc ii doresc mult succes in continuare.

    RăspundețiȘtergere