20 martie 2008

Copou® - marcă inregistrată

19 martie 2008: 12 zile! Atat mai este pana ce brandul Copou ar putea fi confiscat iesenilor! Asta deoarece un om de afaceri a depus o cerere la OSIM pentru a intra in proprietatea marcii Copou. Este vorba despre Gabriel Popa, finul actualului primar, Gheorghe Nichita. Acesta a primit aviz favorabil din partea reprezentantilor OSIM. Doar 12 zile il mai despart pana ce va fi titularul brandului Copou. In aceste zile, orice iesean revoltat de aceasta situatie poate adresa o contestatie catre OSIM. Ramane de vazut ce atitudine va lua Primaria, institutie ce ar fi trebuit sa se autosesizeze in acest caz. Pentru detalii suplimentare, nu ratati aceasta editie a emisiunii "Martor Incomod"! (Tele'M)

Vezi inregistrarea emisiunii (vorbesc despre acest caz)
Ce reprezinta Copoul? Teiul lui Eminescu, Gradina Copou, Universitatea, Gradina Botanica dar si primele batai ale inimii, primii pasi, primele jocuri, prima dragoste, prieteni, colegi de liceu, de facultate, de master, mult spirit... toate reprezinta Copou. Eminescu, Sadoveanu, Creanga, Maiorescu, Toparceanu si multi, multi altii au contribuit la a adauga valoare acestui nume, Copou. Nu e un simplu nume, e o stare de spirit si e cel mai frumos loc din Iasi.
Marca inregistrata? Copou risca acum sa devina Copou® (vezi datele inregistrarii la clasa 35) iar noi sa platim redevente proprietarilor, eventual sa rescriem si sa retiparim toate scrierile adaugand semnul ® peste tot unde apare Copou . Problema e ca nu ar urma sa fie al iesenilor ci al unor personaje care nu au facut nimic si vor pur si simplu sa confiste toata valoarea cumulata in atata timp, de atatia oameni. Inca problema nici nu sta neaparat la ei, oameni cu mai mult tupeu, ci la OSIM care trebuia automat sa respinga cererea (e toponim, e cuvant notoriu), nu sa o accepte. Dar sa le oferim si lor prezumtia de nevinovatie - poate nu au auzit niciodata de Copou si l-au tratat ca pe orice alt cuvant.
Cazuri apropiate? Problema e ca anomalii se intampla si in alte zone. Am vorbit si in emisiune despre ele. De exemplu, in Germania, gigantii telecomunicatiilor T-Mobile si-au inregistrat culoarea Magenta. Da, au reusit sa o faca. Din acest motiv au starnit un val puternic de nemultumire din partea oamenilor, vezi site-uri ca freemagenta.nl sau reclaim magenta. In branding, culoarea este esentiala. Asocierea cu o culoare o faci prin comunicare. Vezi Coca-Cola - rosu, YellowPages- Galben, IBM - albastru. Asocierea trebuie sa vina de la sine, nu prin forta, confiscand culoarea. Daca nu poti face asta, esti un brand slab.
Riscul in Romania? Se poate crea un precedent foarte periculos. "Baietii destepti" (cum sunt denumiti siin reportaj) vor profita la maxim avand spatele asigurat. Daca initial am crezut ca acest caz se va rezolva foarte usor, chiar viceprimarul spunand ca se va ocupa personal de contestatie, acum a dat inapoi. Deja subiectul a fost preluat de politicieni si transformat in subiect electoral pe care sa se castige voturi.

Partea buna? E bine ca a aparut acest caz. In acest fel poate vor realiza si reprezentatii Iasului ca avem un brand foarte puternic, Copou, si poate il vor trata si proteja ca atare (ma refer la primarie). E un semnal de alarma care canalizeaza oameni, idei. Poate afla si cei de la OSIM de existenta Copoului si nu vor mai aproba cereri de acest fel.

Copoul are o valoare inestimabila si merita promovat ca si brand. Merita cunoscut in primul rand pe viu caci e cu adevarat un brand viu. Merita vizitat si simtit!

Pentru voi ce reprezinta Copou?

22 de comentarii:

  1. a mai incercat cineva, in Australia, sa inregistreze roata ca inventie proprie. bineinteles ca nu a reusit. Copou nu poate fi inregistrat pentru ca este un nume generic. trebuie intrebat un consultant in proprietate intelectuala. nici macar cartierul Copou nu poate fi inregistrat. nu am urmarit emisiunea, insa aceasta e parerea mea

    RăspundețiȘtergere
  2. :) Ce o sa faca denumiri gen Copou Bellevue s.a.m.d.? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. eu zic sa inregistreze "Iasi" la osim. poate asa se asigura conducerea orasului, daca altfel nu se mai poate

    ceea ce ma frapeaza e cum de a fost obtinut acordul de la osim si sunt curioasa pt ce categorie anume.

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca tot se intreba lumea chestii, sa ma intreb si eu: din decembrie - cand a fost depusa cererea - si pana acum - cand mai sunt vreo 10 zile, ce s-a intamplat? s-a dormit?

    O sa raspund la restul intrebarilor:
    a) denumiri gen Copou Belvue n-o sa faca nimic, pentru ca cererea de inregistrare va fi respinsa pe ultima suta de metri (sper).
    b) in emisiune sunt mentionate categoriile la care s-a obtinut acordul OSIM. Nu e frapant pentru ca e in Romania si pentru ca e mai importanta nocturna de pe Emil Alexandrescu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Si Copou.ro e luat

    person: Semeniuc Bogdan
    address: Semeniuc Bogdan
    address: Str. Bogdan Voda nr. 89
    address: Bl. 36, Sc C, Ap 44
    address: Suceava
    address: Radauti
    address: Postal Code: 725400
    address: Country: RO
    address: [...]
    address: Fiscal Code [...]
    phone: +40742151760
    e-mail: semeniucb@yahoo.com
    nic-hdl: SB1090-ROTLD
    info: Object maintained by ROTLD (.ro) registry
    notify: domain-admin@listserv.rnc.ro
    object-maintained-by: ROTLD-MNT
    updated: domain-admin@listserv.rnc.ro 20071016
    source: ROTLD

    Totusi, cu inregistrarea ca si marca de catre altcineva decat primaria e o problema chiar grava.

    RăspundețiȘtergere
  6. sa lucram impreuna la contestatie: http://www.newsiasi.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=2206&Itemid=1

    RăspundețiȘtergere
  7. Pentru cei care nu stiu, procesul de inregistrare de marca in Romania dureaza 9 luni din momentul depunerii cererii pana la eliberarea certificatului. Dupa 6 luni de la depunere se ia decizia de inregistrare, fiind 3 luni in care se pot opune altii inregistrarii (nu stiu exact cine se poate opune).

    Comparativ, in Australia, acelasi proces dureaza doar 2 saptamani.

    Si un pont pentru amatorii de inregistrari senzationale: marca OSIM nu este inregistrata la OSIM.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pentru amatori, domeniile www.gabrielpopa.ro si www.laserco.ro sunt libere!

    RăspundețiȘtergere
  9. Citez un comentariu lasat de un cititor al ziarului Roamania Libera "Stiati ca la OSIM sunt inregistrate marci ca Romania, Transilvania, Iasi (pe tigari), Mures, Bucium, Tatarasi, Bacau, Ciuc, Timisoreana (buna-i berea), Sibiu, Dorna, Borsec, Tusnad, Suceava .... etc.
    Inregistrarea acestor denumiri, pt. anumite produse, da exclusivitate. Astfel, nu mai are voie nimeni sa foloseasca marca Salam de Sibiu, pentru salam. Nu poate sa interzica nimeni folosirea denumirii de Sibiu in alt context. Asa e si cu marca Copou. Cata isterie gratuita!"

    RăspundețiȘtergere
  10. Sincer sa fiu mie imi pare rau ca nu am inregistrat eu aceasta marca pentru ca m-as fi imbogatit in scurt timp. E absolut normal sa poti face asta si daca orasul prin reprezentantii sai de seama nu a facut acest gest, sa fie sanatos. Va mai amintiti de scandalul tigarilor Carpati care au fost inregistrate de bulgari?

    RăspundețiȘtergere
  11. Adriane, atentie! Conform Romanian Top Level Domain: "Este INTERZISA folosirea datelor de pe acest server in oricare alt scop decat operarea retelei. In special este INTERZISA folosirea lor in scopuri publicitare."
    Faptul ca folosesti si faci public datele de identificare a unei persoane .... hmmmm ....

    RăspundețiȘtergere
  12. Valentin, nu stiu in ce masura e ilegal sa faci publice date publice.

    RăspundețiȘtergere
  13. M-am interesat la OSIM cum se face contestatia
    ORDIN nr. 214/16.09.1998 privind organizarea si functionarea Comisiei de reexaminare - marci

    Exista pericolul ca cei ce s-au oferit sa conteste decizia sa fie mai mult prea preocupati de campanie si sa uite de scopul imediat.

    RăspundețiȘtergere
  14. Nici eu nu inteleg ce este cu agitatia asta. E gresit sa spui ca de acum incolo se va plati de cate ori se va spune/scrie Copou daca se inregistreaza marca. Sunt doar trei clase pe care se inregistreza, asa ca ce nu se va putea face este, de exemplu, sa se foloseasca brandul Copou cand se vorbeste de servicii publicitare. Inainte de a sari in sus ar trebui intai sa ne informam.

    RăspundețiȘtergere
  15. Draga personaj Anonim, ai citit macar articolul si comentariile sau doar incerci sa iti faci treaba: sa sari din blog in blog cu acelasi mesaj?

    RăspundețiȘtergere
  16. eu tind sa cred ca este o alta combinatie reusita dintre serimage si primaria. Presunpun ca vor "propune" brandul iasului (cred ca de asta au inregistrt marca) si primaria va fi "excitata" de propunerea lor si ii va ingropa in bani.

    RăspundețiȘtergere
  17. Continuam campania de "monitorizare" in primul rand a subiectului "brandul Copou".
    Continuam sa iubim Copoul fara brand si voturi! Nu dorim altceva decat sa aratam ceea ce inseamna cu adevarat acest cartier pentru fiecare iesean in parte. De aceea asteptam orice alte comentarii, imagini, povestiri sau opinii despre Copou dar si "brandul Copou" pe iasi@nights.ro. Va multumim!

    Detalii aici: http://brandulcopou.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  18. Adi, sunt oarecum uimit ca te lasi dus de val. Copou va putea fi folosit ca si pana acum pentru ca asa se numeste cartierul, dealul, parcul etc. si pentru ca scopurile folosite sunt altele decat cele publicitare, de alimentatie publica sau imobiliare. Nu se poate spune ca o adresa are valoare publicitara pentru ca exista multe situatii in care e mai simplu sa dai puncte de reper decat sa dai adresa exacta.

    Asta e parerea mea si as vrea sa stiu de ce tu crezi altfel: dincolo de povestile cu prima iubire, teiul lui Eminescu etc. care sunt plauzibile doar pana la un punct.

    Sunt multe alte lucruri care trebuiesc salvate: Gradina Botanica, Bahluiul, casele vechi (dar atat de frumoase) de peste tot din Iasi, iar noi ne cramponam in detalii juridice, comerciale si, nu in ultimul rand, electorale.

    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  19. De ce sa asistam pasivi cum unii vor sa confiste simboluri ale Iasului? E un caz care merita implicare.

    Nu imi place ca s-a politizat subiectul :(.

    RăspundețiȘtergere
  20. Iti dai seama ca nu se confisca nimic? cum ramane cu Iasi.com, Iasi.ro, copou.ro si asa mai departe, cum ramane cu inregistrarea Iasi la OSIM?

    Tot ceea ce zic este ca este un lucru care se intampla pentru ca e normal sa se intample. E normal ca o companie care planuieste sa-si faca un business in copou si sa-i dea numele "Bodega Copou" sa cumpere si Copou pe clasa respectiva.

    Cred ca trebuie sa acceptam ca e o piata libera unde cumperi si vinzi aproape tot ce vrei.

    In acelasi timp eu sunt dezamagit ca abia acum ne dam seama ce inseamna Copoul pentru noi, dar cand vedem pe unul ca aruna un ambalaj de inghetata (sa zicem) pe jos (in Copou) nu zicem nimic - pentru ca probabil nu e finul lui Nichita.

    RăspundețiȘtergere
  21. Mi s-a parut foarte buna argumentatia urmatoare:

    "Exista numai o singura marca Bucium inregistrata, si aceea de catre o firma care se numeste chiar Bucium SA si care produce bauturi alcoolice din materie prima provenind din zona Bucium. Este altceva. In acelasi timp marca nu este verbala, ci una combinata, contine un element grafic la care se adauga si cuvantul Bucium. Iarasi este altceva.

    Restul marcilor Bucium care apar pe site nu sunt inregistrate. Una este decazuta, doua sunt retrase iar una este in asteptare opozitii ( aici cred ca este o neactualizare a OSIM pt ca marca a fost publicata in 2003, insa oricum la data zilei nu este o marca inregistrata).

    Marca Iasi este depusa la inregistrare sub legea veche. Din acest motiv nu a fost inregistrata cu disclaimer. Si in acest caz insa, marca nu este strict verbala ci combinata. Adica nu se solicita exclusivitate strict pe cuvantul Iasi, ci pe un element grafic care contine si cuvantul Iasi. Din nou, este altceva.

    Referitor la efectele asupra iesenilor va rog sa cititi dvs articolele urmatoare din legea marcilor si trageti singuri concluziile :

    Art. 35. - Inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra marcii.

    Titularul marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamântul titularului:

    a) un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acelea pentru care marca a fost inregistrata;

    b) un semn care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca ori data fiind identitatea sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar produce in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzând si riscul de asociere a marcii cu semnul;

    In aplicarea alin. 2, titularul marcii poate cere sa fie interzise tertilor, in special, urmatoarele acte:

    a) aplicarea semnului pe produse sau pe ambalaje;
    b) oferirea produselor sau comercializarea ori detinerea lor in acest scop sau, dupa caz, oferirea sau prestarea serviciilor, sub acest semn;
    c) importul sau exportul produselor sub acest semn
    d) utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate.

    Art. 36. - Solicitantul cererii de inregistrare a marcii poate cere sa se interzica tertilor sa efectueze actele prevazute la art. 35 alin. 2, numai dupa publicarea marcii.

    Pentru acte posterioare publicarii marcii, solicitantul poate cere despagubiri, potrivit dreptului comun. Titlul pentru plata despagubirilor este executoriu numai dupa data inregistrarii marcii.

    Aceasta inseamna ca in cazul in care titularul doreste sa isi utilizeze si sa isi protejeze marca Copou in conditii normale, atunci poate sa interzica de exemplu ca oricine altcineva sa foloseasca acest cuvant in publicitate, sau in denumirea unui restaurant, sau afaceri monetare ori imobiliare, etc.

    De altfel care este scopul pentru care o persoana isi inregistreaza marca ?

    Daca acceptam opinia ca inregistrarea marcii Copou nu are nici un efect asupra nimanui, ajungem la concluzia ca o marca nu iti ofera nici un drept, iar inregistrarea este inutila. Fals !"

    Comentariu extras de aici.

    RăspundețiȘtergere