21 octombrie 2009

Fermador, Rebranding fail

Over the past twenty years this investment in quality control has paid off. Today Arturo’s is Venezuela’s premier fast food chain specializing in chicken, side dishes and desserts. Arturo’s continues to grow throughout the country. Between 2000 and 2005 Arturo’s added 16 new restaurants. Between 2005 and 2010, 25 to 30 new locations will be opened.
sursa: http://www.arturos.com.ve

FermaDor este noua marcă sub care sunt prezente pe piaţă produsele Rom Trading Company. Aceasta cuprinde o varietate de produse din carne de pui refrigerate şi congelate care au la bază o vastă experienţă în domeniu, o tehnologie modernă şi viziunea unei afaceri de succes.

În anul 2008, graţie unei investiţii de peste 6,5 milioane de euro accesate prin programe SAPARD, Rom Trading Company a inaugurat noul abator din localitatea Podu Iloaiei, Iaşi. Cu un sistem de management integrat şi o tehnologie de ultimă generaţie, capacitatea de producţie depăşeşte 10.000 tone de carne pe an.
În viitorul apropiat, Rom Trading Company vizează exportul produselor sale în spaţiul Uniunii Europene.

Aurică Pui de Aur devine FermaDor
În urma unei analize de brand şi a unui audit intern şi extern, Rom Trading Company a iniţiat un proces de rebranding al mărcii Aurică Pui de Aur. Astfel, aceleaşi produse de calitate pe care clienţii le-au recunoscut de peste 10 ani sub eticheta Aurică Pui de Aur, se regăsesc începând cu luna septembrie 2009 sub denumirea FermaDor.

Procesul de rebranding este implementat progresiv. Începând cu luna martie 2009 pe piaţă au fost introduse etichetele cu noul design, păstrându-se însă vechea identitate verbală şi vizuală Aurică Pui de Aur. Din august – septembrie 2009, etichetele vor fi complet înlocuite cu noul design şi noua identitate vizuală şi verbală – FermaDor.

sursa: http://www.fermador.ro

Cazul mi se pare interesant. Să facem un experiment. Nici măcar nu voi comenta eu subiectul, cel putin în primă fază. Sunt sigur că o veți face voi, din plin. Puteți crea chiar o "poveste" pe baza colajului. Merita menționat și autorul?

Update: Agentia de advertising responsabilă va reface identitatea și va retipări un set de etichete pe cheltuiala sa. (Fermador)

25 de comentarii:

  1. Bravo Adi, ca de obicei ager in sesizari!
    Rusine agentiei! Sunt convins ca inimioarele au sedus clientul :P

    Sunt curios daca, iar am sa aud placa cu "s-a nimerit sa avem aceeasi idee", "nu stim ce au facut altii, asta este creatia noastra" etc.
    E clar! 100% identic = furt!

    RăspundețiȘtergere
  2. Merci, Daniel. Cand faceam documentarea pentru rebrandingul Fermador, a aparut si pontul-ul. Thx M.

    RăspundețiȘtergere
  3. E furt clar, au zis ca daca e pt un client care isi deschide un abator in Podu Iloaiei merge ca Venezuela e departe.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca furtul (si aici cred ca seamana prea mult ca sa fie coincidenta) ne afecteaza in cel putin trei feluri:
    — Pune intr-o lumina proasta industria de design/branding locala si-i erodeaza reputatia firava construita tare greu;
    — Le da senzatia incepatorilor/studentilor ca "e ok" sa copiezi ceva, distorsionandu-le valorile pentru viitor;
    — Creeaza o asimetrie in care unii muncesc mai mult cu oameni mai bine pregatiti si mai scump platiti si altii mai putin, cu oameni de slaba calitate fara ca asta sa se reflecte corect in rezultatele finale, ducand in final la o inegalitate a sansei (daca majoritatea ar copia asa, cei care muncesc ar da faliment).

    Multumesc ca ai scris.

    RăspundețiȘtergere
  5. Pariez ca celor de la Rom Trading Company nici nu le pasa! Cum au furat prima data (bine documentat Adi!) o fac si a doua oara, dar folosesc mana unor ageamii. Sa recitim pasajul din introducere: "FermaDor este noua marcă sub care sunt prezente pe piaţă produsele Rom Trading Company. Aceasta cuprinde o varietate de produse din carne de pui refrigerate şi congelate care au la bază o vastă experienţă în domeniu, o tehnologie modernă şi viziunea unei afaceri de succes."
    Nu e limba de lemn plina de dezacorduri, va asigur. E prostie crasa, acceptata de client pe baza unui acord de plata care ascunde un furt asumat. Nu stiu de ce, dar simt ca "agentia" a acceptat sa fie platita in pui refrigerati, iar Rom Trading Company a acoperit pana si data expirarii de pe ambalaj.

    RăspundețiȘtergere
  6. Daca tot se comenteaza aceatsa situatie cu atat profesionalism, ar fi normal si de bun simt sa se tina cont de faptul ca un graphic-designer nu reprezinta o agetie de 40 de oameni.
    E o situatie, nu penibila, ci stupida si sunt de acord cu aceste remarci.
    Recomand sa se analizeze situatia, dar nu la modul juvenilo- pueril.
    Sunt mii si sute de mii de site-uri, de unde un creativ se poate inspira. Fii sigur ca daca s-ar fi descoperit inca de atunci, acest "plagiat" nu ar fi fost nici macar propus clientului.
    Cu siguranta nu se poate vorbi aici de o similitudine in gandire.
    Imi asum critica si nu pot decat sa concluzionez prin a spune: romanii creativi lucreaza pe bani foarte multi, iar in momentul in care nu sunt platiti conform cerintelor, mai "plagiaza". Ca de ... creatia costa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mici scapari Adi, aproape ca nu se vad, NOOOOT! :))

    RăspundețiȘtergere
  8. @Anonim: E o situatie atat penibila cat si stupida ce face rau intregii noastre (si asa) micute bresle.
    "...in momentul in care nu sunt platiti conform cerintelor, mai "plagiaza". Ca de... creatia costa!" - Ce as putea comenta la afirmatia asta?

    RăspundețiȘtergere
  9. Orice graphic designer, freelancer sau angajat, si orice companie, mare sau mica, au aceeasi raspundere legala in cazul unui furt intelectual. Faptul ca unul sau celalalt sunt platiti cu 50$ sau 10.000$ nu justifica in niciun fel furtul sau "inspiratia".

    Problema insa cea mai mare este ca furtul — plagierea, daca vreti — este practicat intens la noi chiar si cand banii ceruti clientului sunt la nivel de agentie cu pretentii, 'profesionista'.

    'Creatia costa'? Nu de bani mai multi pe creatie ducem lipsa, ci de bun simt si integritate morala. Din pacate putini dau dovada de ele la noi.

    Si tot putini sunt cei carora nu le e rusine sau teama sa vorbeasca sincer fara a se ascunde in anonimat. Bravo Adi, multumesc si eu pt ca ai scris.

    RăspundețiȘtergere
  10. uneori mi se pare amuzant că cineva caută o scuză pentru astfel de chestii :)

    RăspundețiȘtergere
  11. a, şi am vrut să vă mai arăt asta, în caz că aţi pierdut discuţia pe Twitter
    http://twitter.com/w2ro/status/4735633447

    RăspundețiȘtergere
  12. Daca mai marii fura, mai micii de ce n-ar fura? Yuck!

    RăspundețiȘtergere
  13. Din toata aceasta discutie nu inteleg un lucru.

    Blamati din tot sufletul faptul ca in Romania se fura, dar voi sunteti primii cu aceasta mentalitate. De ce nu ati ajuns la concluzia ca "Uite, cei din Venezuela au furat de la noi?". Aveti vreo dovada ca identitatea de la Arturo's e facuta inainte? Ok exista de mai mult timp pe piata, dar asta nu inseamna ca au pornit cu acea identitate. Si pana la urma urmei de ce sa nu fure din Romania ca doar e "departe" nu?

    Si in al doilea rand ati sarit repede asupra designerului, dar voi cand ati creat ceva nu v-ati inspirat niciodata de pe iStock, de pe StockPhoto si asa mai departe? Sunt mii de imagini care pot fi folosite din toata lumea. Si in alta ordine de idei capul de pui, de gaina si de cocos stilizat sunt cred cele mai utilizate simboluri cand vine vorba de domeniul celor doua companii. Daca nu ma insel parca si cei de la Maggi au avut la inceputuri o creasta de gaina care apoi a aparut la cei de la Transavia.

    Gandtiti de doua ori si la ce faceti voi inainte sa comentati aiurea.

    RăspundețiȘtergere
  14. deci Mihai are dreptate!

    Fermador are ciocul spre stanga si Arturo's are ciocul spre dreapta!!! E clar ca nu sunt identice!!!

    ;)

    RăspundețiȘtergere
  15. Coincidenta clar ca nu e. Probabil nu a fost nimeni capabil sa stilizeze un cap de pasare asa ca au dat trace la ceva "de pe net". Ok, e plagiat, dar mi se pare fix neinteresat. Cu siguranta nu vinde mai bine integrarea in sigla lor a acestui element grafic. Cred ca un singur lucru conteaza aici: Clientul sa fie impacat cu situatia. Si daca nu sunteti multumiti de banii primiti pe un proiect negociati mai bine sau nu il acceptati pentru ca problema asta nu poate fi invocata ca si justificare.

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu abia acum vad ca logo-ul e facut din inimioare :)

    RăspundețiȘtergere
  17. @Mihai.
    Cand creezi o identitate nu te apuci sa cauti inspiratie pe te-miri-ce site-uri si trantesti ceva grafic.
    O identitate vizuala inainte sa se nasca grafic, are multi pasi pe care trebuie sa ii faca; exemplu:
    1.Trebuie sa stii cu cine va vorbi acel "logo". 2.Ce valori trebuie sa reprezinte.
    3.Ce trairi trebuie sa ii trezeasca celui caruia i se adreseaza.
    4.Unde vrea sa ajunga?
    Un "logo" nu e dezvoltat de un designer sau o echipa de creatie. E dezvoltat cu ei, de catre departamentele de marketing, strategie, etc.
    Aici clar e plagiat. Macar daca mai strambau ceva curbe. Dar cred ca nu le mai ieseau inimile ;)
    Mentalitatea asta de "inspiratie" e gresita. De acolo diferenta de pret intre un logo de 50 $ si unul de 10.000 $. Daca ai implicati o echipa de 10 oameni timp de nu-stiu-cate saptamani care doar asta fac, cum sa iei 50 $ cand oamenii aia te costa 7-8000?

    RăspundețiȘtergere
  18. Cum la mailul trimis ca sezizare cei de la Fermador nu au raspuns, i-am sunat.
    Au fost iritati ca am pus "chestiunea" pe blog dar cred ca vor realiza, pana la urma, ca e in folosul lor. In plus, cei ce scriem pe bloguri o facem tocmai pentru ca avem ce face si chiar ar trebui sa scriem mai des! :)

    Masuri luate:
    Agentia va reface identitatea si va retipari un set de etichete pe cheltuiala sa.

    RăspundețiȘtergere
  19. Felicitari pentru acest post!! care are si un mic happy end :) sa speram ca fermador + restul firmelor din Romania vor evita anomalii precum "Minus Zero Punct", chiar daca, disperati si lipsiti de scrupule/talent, ei vor da preturi tot mai avantajoase. again and again, tupeul unor agentii de a exista ma uimeste...

    RăspundețiȘtergere
  20. Bun, deci cine dracu a făcut jobu vieţii la fermador?

    RăspundețiȘtergere
  21. Eu in general dau prezumtia de nevinovatie, aici si curbele la elementele distinctive sunt identice, mi se pare clar ca sa copiat, dar depinde si de bugetul alocat de client pentur asta.
    Si poi nu vad cum ar afecte firma din venezuela acest aspect

    RăspundețiȘtergere
  22. Indiferent cati bani sunt alocati unui logo sau unui rebranding, plagiatul iese din calcul. Daca agentia nu este multumita de cati bani da clientulo pentru un logo, atunci mai bine sa nu il faca.

    RăspundețiȘtergere
  23. Flagrant! Puteau sa se inspire, dar nici chiar sa dea "create outlines"+"flip image" in ilustrator. Firma din Venezuela ca Warner Bross habar nu au de plagiat, dar daca ar sti...exact pe distante mizeaza in general creativitatea CarpatoDanubianoPontica. "Cine o sa afle ca in curu lumii cineva ii plagiaza"

    RăspundețiȘtergere
  24. lasa ma, asta ti se pare ratate?
    Ia uite ce am gasit la raureni, ce a ratat raureni fata de ce are acum.
    intra pe www.hybridstudio.ro si cand ajungi la eticheta raureni da click pe ea sa vezi. Alea au fost proaste, iar mizeria de acum a fost buna...

    RăspundețiȘtergere