02 noiembrie 2009

Muncă speculativă, pitch-uri neplătite, "concursuri de design"

Ca și furtul, o altă boală a designului este munca speculativă rezultată din pitch-urile neplătite de "hai să vedem ce iese și poate plătim" sau unele așa zise "concursuri de design". Vezi articolul lui Kit, Spec work, free pitch, design contest. Felicitari!

Trebuie să luăm atitudine? Răspund și eu: DA!

Scenariu real:

Cum să primim cât mai multe idei pe gratis? Facem "Pitch", invităm câteva (zeci de) agenții, independenți, îi tentăm cu "ditamai bugetul fictiv" și le promitem marea cu sarea, băgăm niște reguli abstracte și un "brief" pe hârtie igienică, îi ducem cu vorba că facem contract (doar ținem la onoare - exemplu personal: Fiterman).
Ok, avem un câștigător (sau nu). Hai să ne facem că plătim. Tu cât ceri? Cam mult, dincolo era mai ieftin... Apar prețuri de dumping și probabil lucrări gen Fermador.
Sună cunoscut?





Da?

Contract? Mereu, asta dacă accepți (recomandabil PAS). Vezi semnalele de avertizare (Ștefan Stroe).
Sunt și păreri contra, Bogdan Naumovici "taxa la pitch, pe care o consider o prostie si am fost unul dintre cei care au luptat impotriva ei." (Comentariu în articolul de mai sus, ce trebuie să recunosc, m-a cam dezamăgit.)

Încă ceva, pentru clarificare: Uncompensated design is not the same as spec work (AIGA)

Update: Primul ghid oficial din România pentru organizarea pitch-urilor (PDF)


7 comentarii:

  1. Wow, imi suna foarte cunoscut scenariul. Inclusiv exemplul tau personal. Trist, dar cand esti un independent la inceput de drum, can you really say No Spec?

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu toate ca ai fost dezamagit de comentariul lui Naumovici, tind si eu sa fiu de acord cu cele spuse de dumnealui.

    Chiar daca te uiti la exemplul personal pe care l-ai amintit, nu conteaza ce buget pun la bataie sau cate agentii invinta la un pitch, ci contreaza omul / managerul general care ia deciziile finale. Cum nu au o cultura antreprenoriala sau macar experienta care sa certifice bunul simt in derularea proceselor de acest gen, nu ai de unde sa te astepti sa inteleaga si sa respecte anumite norme. Tot timpul vor exista in orice parte a lumii manageri care vor fi adeptii dictonului "make my logo bigger"...

    NU de la agentii porneste problema, tind insa sa cred ca este mai mult vina clientului caci oricat de profesionist te-ai comporta tu (ca si independent sau agentie) tot la decizia clientului ajungi si felul in care acesta doreste sa deruleze toata procedura. Nu poti cere unui client sa mearga orbeste pe baza spuselor tale decat dupa ce i-ai aratat niste directii care sa ii arati ca se potriveste cu viziunea sa.

    Chiar nu cred ca este cazul sa comparam activitatea din domeniul in care activam cu cea a medicilor chiar si dintrun singur motiv: medicina ca disciplina, are mai mult de 2000 de ani vechime, iar in Romania doar dupa anul 2000 a inceput sa isi faca simtita prezenta agentiile profesioniste de creatie/publicitate. In plus, in medicina nu oricine poate profesa, ceea ce in acest domeniu nu pot sa spun ca cineva face o selectie cat de cat riguroasa...

    RăspundețiȘtergere
  3. Dar de designeri care incaseaza avansuri pentru pagina web si identitate, nu finalizeaza lucrararea , duc cu presul clientul si nu raspnd la telefon? Ai auzit de astfel de cazuri?

    Ce parere ai ?

    RăspundețiȘtergere
  4. Da..cacat..cam asa e
    Si eu am patit ceva asemanator in 2009.
    Pitch pt ditamai Clubu..pak 4 freelanceri si vreo 6 agentii. Eu eram unu din cei 4 freelanceri.
    Variante peste variante..Apar si eu cu ceva propunere...HMMMM interesant..dar "fontul nu e creativ asa pot pune si eu in word" (fontu era facut de mine de la 0)dupa multe discutii in care eu eram tzaranul prost...ma ridic..le spu politicos: "va fut in gura" si plec.
    peste o luna apare si noua identitate..care avea aceeasi idee ca si propunerea mea dar realizata diferit. Nu am semnat nimic...ce as fac? as dau jos totate materialel noaptea? sa le las cu cuiul pe masina o semnatura?

    RăspundețiȘtergere
  5. sincer eu apreciez sistemul din belgia, care aparent si el a fost uitat...de asta au intrat si agentiile in greva pe partea de web :)

    RăspundețiȘtergere
  6. mda, am patit destule de acest gen. Am client care a luat grafica facuta de noi si a scanat-o rafacand intocmai lucrarea noastra. E vorba de niste etichete care au aparut pe piata cam la jumatate de an dupa. Fara contract.....doar bataie de cap.
    Pe de alta parte cunosc un asa zis freelancer care face materiale foarte frumoase. Dar culmea oare de ce seamana izbitor de mult cu unele gasite pe diferite siteuri din domeniu de pe dincolo?

    RăspundețiȘtergere
  7. salut daca dores sa particip la un pich unde trebuie sa l caut?

    RăspundețiȘtergere