12 decembrie 2007

Matache Măcelaru

Am vorbit despre Jupân Ignat. Mi-a plăcut numele. M-am apucat de căutat şi alte nume cu valoare. Am mai dat de unul: Matache Măcelaru', brand al companiei Principal alaturi de Salonta.
Un nume frumos ales. Duce în spate un personaj real: Matache Macelaru' - jupân pe care voia bună îl ştia pe de rost (azi piaţa Matache, era loc de voie bună şi de băut adălmaşul). Matache, măcelar vestit în Bucureşti acum 150 de ani. (mai multe). De fapt personajul duce în spate numele, brandul.
Numele, impreuna cu celelalte elemente ale identităţii te conduc spre anumite percepţii şi te fac să îti imaginezi că produsele sunt făcute ca de vestitul personaj. Produse făcute cu simţ de răspundere, sănătoase, asa cum le-a dat natura. Te duce cu gândul la Bucurestii de altă dată. (Perioada mai apropiată nouă în comparaţie cu perioada sugerată de Jupân Ignat).

Apare însă o problema care zdruncină bine de tot aşteptările. Luăm de exemplu kaizerul din imagine. Lista de chestii adăugate cărnii ma sperie: piept porc fără os, sare, stabilizatori (difosfaţi şi trifosfaţi – unul dintre E 341, E 340, E 339, E 343 –, dextroză, glucoză, antioxidant – ascorbat de sodiu E 301 –, arome, gelifiant – caragenan E 407 –, potenţiator de aromă – glutamat monosodic E 621 –, proteină vegetală din soia, condimente naturale, amidon modificat din cartofi, unul din E 1420, 1440, 1442, 14450, conservanţi – citrat trisodic E 331, nitrit de sodiu E 250 şi nitrat de sodiu E 251. Documentându-mă, am descoperit şi această analiză la acelaşi produs.

E păcat de nume, e păcat de poveste, e păcat de cum arată partea de sus a etichetei. Perspective pentru respectarea promisiunilor facute de acestea nu sunt?

17 comentarii:

  1. Fir-ar sa fie, si chiar mi se parea destul de ok produsul, si ca imagine si ca gust, am luat de cateva ori.

    Asta e, cum se zice pe la noi, isi dau singuri cu firma in cap.

    RăspundețiȘtergere
  2. Macar au fost sinceri pe eticheta:

    Produs afumat si fiert (obtinut prin injectare)

    RăspundețiȘtergere
  3. De data asta, ambalajul si povestea si restul sunt doar de fatada, pentru a incerca sa vanda un produs "rau" dpdv al consumului.


    Si din nefericire, astfel de exemple sunt foarte multe pe piata noastra.
    Toate incercand prin traditie si punand accentul pe "vechile" obiceiuri si branduri sa vanda produse jenante dpdv calitativ.

    Un ex. este noul Brifcor, care desi ar fi vechea varianta de inainte de '89, fata de standardele de astazi e un produs aproape "nociv". Cred ca atunci se consuma din nevoie, ca nu erau alternative. Acum insa, nu vad sa aiba succes pe piata - un produs plin de E-uri si cu o imagine slaba (eticheta de copii, ambalaj doar la 2l, etc.).

    Ce zicea dir. de marketing de la Romaqua:
    "Targetul nostru este format din persoanele cu varste cuprinse intre 27 si 40 de ani. O sa-i atragem facand apel la nostalgie, dar si prin ambalajul nou, cu un design modern, competitiv cu alte ambalaje de pe piata", ne-a declarat Adrian Teslovan, director de marketing la Romaqua Group, compania care imbuteliaza si apa minerala Borsec.

    Sigur, sigur...

    Astfel de exemple sunt destule din pacate.
    Lumea nu mai vrea totusi sa consume produse de acum 10-20 de ani. Nu pentru toti "nostalgia" este egala cu dorinta de a cumpara.
    Inainte de '89, consumam Pepsi-cola doar pe la munte si pe la mare, 3-4 ani la rand pana dupa revolutie, dar fiindca era singura oferta mai rasarita pe atunci.
    Acum nu ma mai uit la carbogazoase de cativa ani. Indiferent de nostalgia care mi-o trezesc sau nu.

    Dar romanii nostrii sunt tigani (scuzati dragi rromi ca v-am facut o astfel de comparatie...) si profita de vechile nume si traditii sa-si creasca profitul pe spinarea parintilor nostrii??!
    Ca eu unul nu cumpar Brifcor, nu as cumpara nici un "jupan" de orice fel si altele...

    Iar mama cumpara de obicei cam ce zic eu sau fratele meu ca am dori. Si fiindca ne interesam tot timpul de ce produse apar si ce ar fi mai bun de consumat, evident ca noi luam decizia de cumparare dinainte.

    Si sigur asa se intampla cu multe alte familii din mediul urban.

    Prin urmare astfel de strategii ieftine nu prea tin.

    Si rusineee celor care ne iau de prosti si incearca sa impinga astfel de produse pe piata.
    Eu sper sa dea faliment cat de curand!

    p.s. ce scrie pe Wikipedia de Brifcor: http://ro.wikipedia.org/wiki/Brifcor

    Sunt curios daca managerul lor de marketing stia despre "pozitionarea" asta :)
    Si ca tot suntem acolo termenul "draft" cum a putut fi tradus ca "ciot"?!?! Cineva care se ocupa cu traducerea Wikipedia pt Romania e la pamant cu engleza si romana totodata.

    RăspundețiȘtergere
  4. Bune observatii.

    Din pacate produsele cu origine controlata, facute cu simtul raspunderii si nechimicalizate sunt tot mai greu de gasit. O multime de prostii sunt pe rafturi. Din pacate nu prea ai de ales si le iei pe cele expuse. (cu toata informarea)

    Cum discutam si cu Iancu despre asta... ar fi bine sa avem produsele nechimicalizate marcate cu Organic. Chiar daca dai mai mult sa stii ca sunt de incredere.

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca s-ar reglementa lucrul asta, ar iesi cu scandal. Sigur s-ar gasi unii sa puna "organic" si pe cele care nu sunt, doar ca sa vanda.
    Am ajunge ca si cu "Nou" care pus pe orice, isi pierde valoarea si credibilitatea.

    Sigur, in cazul in care sa zicem ca in toata U.E. s-ar implementa programul asta "Organic", iar legile vor fi aspre cu cei care incalca protocolul, cred ca s-ar face treaba.

    Tot mai des se plange lumea ca nu mai stie ce sa mai cumpere fara E-uri. Trist, dar adevarat.

    Chestia e ca nu toate E-urile sunt nocive, dimpotriva, dar cum opinia publica este intoxicata cu dezinformare, TOATE E-urile sunt percepute ca nocive.

    Aici e problema de branding clar :)

    Ca idee, da, cu siguranta as cumpara numai solutii "organice", daca ar exista; la fel vor face cred ca toti consumatorii care se informeaza cu privire la produsele cumparate si poate incet, incet, companiile nu vor mai avea alternativa decat sa produca numai produse "corecte" din toate punctele de vedere. O frumusete de piata vom avea atunci :)

    Si cred ca toate astea incep cu noi. Cat timp inca suntem in ceata cu privire la ce consumam, cat timp inca cumparam tot ce e mai ieftin (si evident si de proasta calitate), lucrurile nu se vor schimba. Nu inca...

    Poate in 5-10 ani piata se va maturiza si nu se vor mai consuma orice rebuturi si chestii care strica.

    Pofta buna :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Pierdem legatura cu lucrurile adevarate, cu gustul, cu mirosul, cu textura si aspectul lor real. Asta mi se pare grav. Bem bauturi facute din chimicale, mancaruri la fel, preparate de altii, congelate, dezghetate si incalzite apoi de noi.
    Se pierde specificul fiecarei tari, al fiecarei culturi. Purtam aceleasi haine, ascultam aceeasi muzica, mancam aceleasi chestii. Contactul dintre oameni e din ce in ce mai artificial desi paradoxal, comunicam mai mult. Lumea se simplifica. Nu "mai avem timp". FastLife and FastFood in FastWorld. Sunt totusi constient si de partile bune.
    Diferentierea?

    RăspundețiȘtergere
  7. Diferentierea e tot mai slaba si ea.
    Hellmans tocmai ce-a sosit si pe la noi oficial cred (am vazut o campanie de outdoor aici in Craiova), dar nu arata cu nimic ca e un brand premium.
    Tomi inca se tine tare lol

    Oare companiile romanesti se gandesc ca atunci cand lanseaza un produs nu e de ajuns sa-l pozitioneze doar pe piata din Romania, ci trebuie sa ia in considerare si alte piete europene?
    Ma indoiesc :)

    RăspundețiȘtergere
  8. din pacate nu putem proteja toponimele glorioase sa devina merceonime dubioase.
    scuze pt. pasareasca.
    treaba sta asa: comunistii au facut tot posibilul sa stearga memoria acelui loc din buc. (piata matache si imprejurimile), ca fiind marturiile unui succes burghezesc (al lui matache lolescu, zis si macelarul - apare si in caragiale). si i-au zis "buzesti" - si pietii, si strazii, si halelor (o evocare ceausista a locotenentilor lui mihai viteazul fara relevanta cu locul resp.)...
    oamenii au continuat sa ii zica matache, dar mai ales bucurestenii vechi. stramutatii i-au zis direct buzesti...
    daca numele a fost "liber", l-au luat niste ardeleni, care vind sunca gonflabila si care altminteri rid de noi ca sintem "mitici" (dar ignora... sau uita... ca matache e tot un mitica...)

    RăspundețiȘtergere
  9. Tare bune observatii. E si mai artificiala legatura dintre promisiuni si realitate.

    RăspundețiȘtergere
  10. :) L-am vazut ieri seara la Carrefour pe domnul Matache. :) Mi-am adus aminte de tine.

    RăspundețiȘtergere
  11. "Organic" este deja folosit in US, EU unele tari, Australia si alte cateva. Legile sunt clare la ei legat de ce este organic si nu. Sper ca in 5 ani sa fie o lege europeana generala legata de "organic food" (pe care romanii o vor adopta, fie ca le place sau nu, facand parte din EU - lucru f bun pt ca "domnii" conducatori nu mai fac/respecta legea romana chiar ca in codru).

    RăspundețiȘtergere
  12. DINTRE TOATE PRODUSELE PRODUSE IN ROMANIA CELE PRODUSE LA SALONTA SUNT CELE MAI SIGURE ORGANOLEPTIC SI AL SIGURANTEI ALIMENTARE .CUNOSC CUM SE FABRICA CELE MAI MULTE MEZELURI IN ROMANIA SI TOATE AU ADITIVI ASTA SI DIN CAUZA SIGURANTEI ALIMENTARE PRETUL PRODUSELOR(MEZELURILOR)SPUN TOTUL DESPRE VALOAREA ACESTORA SFATUL MEU CUMPARATI PRODUSELE SCUMPE SI NICIODATA CELE IEFTINE.

    RăspundețiȘtergere
  13. cirnati picanti sau stricat nu mai sunt ca alta data am cumparat acum si carnea din ei e tocata 9pastos sau stricat cirnati erau cei mai tari cirbati de pe piata parerea mea ca maiestru bucatar

    RăspundețiȘtergere
  14. actorul Matache e tatal meu

    RăspundețiȘtergere
  15. una peste alta, e cea mai stupida reclama pe care am vazut-o de multa vreme. de la poveste la aroganta personajului, la mutra tampita a clientului, e iritanta de la tonalitatea vocii la efectiv frecventa cu care este difuzata.

    RăspundețiȘtergere
  16. sunt produse bune,dar muncite cu sudoare....de oameni neplatiti la timp,de oameni care intr-o fab de mezeluri vin cu pachetelul de acasa...rusine si in plus avem un nou patron...mafia ciuciureanu

    RăspundețiȘtergere
  17. Cat de bine au prezis toate comentariile astea din 2007–2009 ceea ce se intampla acum cu produsele pe care le avem la raft. Era rau si atunci. Acum e si mai rau. Trist.

    RăspundețiȘtergere