08 decembrie 2007

Jupân Ignat

Se apropie sărbătorile de iarnă. Zăpadă (sper să fie), brazi împodobiţi, colinde şi urături, cadouri şi produse alimentare tradiţionale.
Vorbind de acestea, cred că aţi observat imensa diferenţă, de exemplu, între pastrama facută de casă şi cea din comerţ care personal nu ma tentează deloc. Din păcate sunt promovate produsele umflate artificial cu aditivi şi pline de conservanţi de parcă ar fi bucăti de elefant.

Am fost surprins foarte plăcut când am găsit o marcă nouă, "Jupân Ignat" în Carrefour. Surprins pentru că e o marcă pentru produse tradiţionale (de asta am făcut introducerea de mai sus), surprins că a reuşit să intre în reţeaua de retail, de nume, de designul ambalajului.
Numele e genial - "Jupân Ignat". Cred ca e cel mai bun pe care l-am întâlnit în ultimii ani (după "Vel Pitar"). "Jupan" - titlu ce se dădea boierilor, dregătorilor, titlu de poliţete dat persoanelor cu funcţii înalte. "Ignat" -
nume dat zilei de 20 decembrie, în care ţăranii obişnuiesc să-şi taie porcii îngrăşaţi în vederea sărbătorilor de iarnă (DEX). Se sugerează foarte bine că e vorba de produse tradiţionale prin denumirea arhaică şi faptul că e vorba de produse din carne (legatura cu ziua de Ignat). Împreună si cu tagline-ul "Bunătăti de Curte Veche" se sugerează şi ideea de de superior, nobil, exclusivist.
"Korani", firma care detine acest brand a intuit foarte bine faptul că a apărut nevoia de produse tradiţionale naturale adaptate totuşi la normele moderne . A mai realizat foarte bine care e importanţa brandingului şi a marketingului (altfel nu ar fi putut intra în Carrefour). Sper să reziste şi să aibă succes.

Sunt multe mărci româneşti (dulciuri, lactate, preparate de panificaţie etc) care merită promovate. Din păcate întâmpină multe probleme având concurenţi ditamai corporaţiile. Totuşi, încet-încet, cu creativitate, pot aduce o diferenţă. "Jupan Ignat " poate fi un exemplu de urmat.

12 comentarii:

  1. da adi: studiile au demonstrat inca de prin 99-2000 (cind am lansat untdelemn de la bunica = nume dat de george nicolae, strateg la mccann, actualmente partener la bridge) ceea ce unii dintre noi doar intuiam: ca pe food romanii au incredere in romania, cu tot ce inseamna ea: producatori locali, traditii culinare locale, brand-uri care suna neaos, stramoseste. la vremea aceea am vazut in dinescu un vector de imagine pt. acest val de propasire a romanismului... dar el a ramas sa isi imprastie gloantele aleatoriu, pe la tuca si calinescu, in timp ce smecherii de la programul "fabicat in romania" isi vedeau de smenurile lor cu multinationale...
    bravo pt. micii producatori care indraznesc si reusesc... si la nivel de ID.
    btw, jupan ignat e si o gama de mezeluri atipice, destul de speciale, pt. cunoscatori...

    RăspundețiȘtergere
  2. Indepartarea de produsele neaose cred ca e naturala, din dorinta de cunoastere a altor culturi sau a globalizarii...

    (Ca tot ai zis de Dinescu, mi-am amintit si Radu Anton Roman, un vector excelent de promovare a bucatelor, bauturilor si obiceiurilor gastronomice romanesti. Superbe descrieri mai avea.)

    ...cum la fel de naturala va fi si reintoarcerea la ele. Semnele se pare ca apar:
    Untdelemn de la bunica, Jupan Ignat, Vinars Zaraza...

    RăspundețiȘtergere
  3. "Jupan Ignat" - pour le connaisseurs in ale mezelurilor speciale:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Si de altfel, avem si de ce sa avem incredere. Mancare ca la noi nu gasim usor in alte parti. Aici e vorba de jumari, eu ma gandesc si la produse naturale. Am putea avea mult de castigat si in afara cu agricultura si gastronomia noastra. Avem multe lucruri bune in Romania, sper sa avem si mai multa incredere in ele pe viitor..

    RăspundețiȘtergere
  5. Tot la produsele naturale ma refeream si eu. Personal m-am saturat de cele cu zeci de E-uri si aditivi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am inteles si sunt de acord.
    Eu am vrut sa ma refer si la produsele neprocesate [aproape] deloc: fructe, legume, lactate etc.
    Ce bine a fost sa merg la piata cand am fost in tara...:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Adi, eu nu prea sunt la curent cu doemniul si s-ar putea sa nimeresc un subiect tabu...Dar apropos de articolul asta, sunt curios: cam cum stau treburile cu etica in publicitate? E clar pentru mine ca mai exista designer-i care separa etica de viata profesionala (vezi McDonalds). Tu ce parere ai? In Romania cum sta treaba? Exista discutii pe tema asta? Urmeaza sa existe? :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Am mai gasit un nume foarte fain pe acelasi domeniu: "Matache macelaru'". Vin cu poze cat mai curand.

    RăspundețiȘtergere
  9. Matache Macelaru e o gama de la Salonta (aia care de 25 de ani fac aceeasi chestie, zi de zi si nu se plictisesc deloc)

    cat despre Jupan Ignat e simpatic si numele si designul bucatarului da' package ul e prost. Desi eu si porcul suntem prieteni buni si nu simt nevoi gastronomice legate de el, mai degraba mi face pofta Kaizerul Matache cel plin de E-uri da' tras in vid acoperit de o eticheta fancy decat traditionalul Jupan Ignat prezentat in cutie de plastic.

    si apropo de natural Matache Macelaru si-a taiat singur craca de sub picioare: "piept porc fără os, sare, stabilizatori (difosfaţi şi trifosfaţi – unul dintre E 341, E 340, E 339, E 343 –, dextroză, glucoză, antioxidant – ascorbat de sodiu E 301 –, arome, gelifiant – caragenan E 407 –, potenţiator de aromă – glutamat monosodic E 621 –, proteină vegetală din soia, condimente naturale, amidon modificat din cartofi, unul din E 1420, 1440, 1442, 14450, conservanţi – citrat trisodic E 331, nitrit de sodiu E 250 şi nitrat de sodiu E 251". le are pe toate.

    RăspundețiȘtergere
  10. Pardon, de treizeci de ani...

    Chiar am luat ieri kaizer "Matache Macelarul" (un alt brand al companiei Principal alaturi de Salonta - sursa) pentru a-l trage in poza (sa o pun pe blog) dar pe mine tocmai ce ai enumerat nu m-a facut nici macar sa desfac tipla. La Jupanu', in cutie de plastic, am observat ca sunt puse o parte din produse (carne in untura, carnati traditionali, jumari, piftie, drob) iar in tipla toba traditionala, lebar. Doar unele tipuri de produse se preteaza a fi bagate direct in plastic. Nu am vazut pe raft si kaizer dar ma indoiesc ca daca au e tot la cutie.

    Inteleg ca ti se face pofta de mezelu cu E-uri. Doar nu degeaba le-au imbibat in produs. Initial am avrut impresia ca Matache Macelaru' are cam acelasi tip de produse ca Jupanu'. Chiar am fost dezamagit de randurile de pe eticheta. Trebuie sa arate ca de elefant, nu?

    Militez pentru produse naturale :).

    RăspundețiȘtergere
  11. In loc de plasticuri as prefera tot ceva natural dar ar fi cam dificil pentru tipul de produse despre care am discutat. Caserolele sa fie din ceramica, de exemplu sau lemn.

    Chiar am intalnit (in unele benzinarii Petrom) o astfel de solutie pentru ... inghetata. yup :) O marca bulgareasca (nu i-am descifrat numele) care are inghetata, facuta din iaurt si diverse fructe, in vase micute de ceramica. Super faina si inghetata si prezentarea. Chiar am fost impresionat. Din micuta eticheta cu traducerea nu am inteles sa fi fost si EEE-uri, spre deosebire alte marci. (daca mai gasesc, aduc aici poza)

    RăspundețiȘtergere
  12. feriti-va de jupan ignat.am cumparat zilele trecute un produs-pulpa de iepure-gandindu-ma ca ar fi ceva bun si original.in viata mea n-am gustat ceva mai oribil si gretos,au bagat in el o gramada de e-uri,dar niciodata n-am simtit acest gust toxic si respingator.oare in romania nimeni nu verifica aceste produse,trebuie sa cumparam la preturi exorbitante toate jegurile.

    RăspundețiȘtergere